Twoja naturalna odporność

11 Paź , 2017 Zdrowe odżywianie

Twoja naturalna odporność

Sezon przeziębień jest czasem osłabionej odporności, podatności na zachorowania. Z każdej strony jesteśmy bombardowani reklamami suplementów, które mają zapobiegać przeziębieniom. Zamiast łykania po kilka tabletek dziennie odporność można wzmocnić w naturalny sposób. Produkty, które proponuję wzmacniają odporność naturalnie, przyspieszają leczenie już nabytych przeziębień, są także dobrze znane zapewne przez każdego 🙂

Na początek popularny z intensywnego zapachu czosnek. Swoje zdrowotne właściwości zawdzięcza przede wszystkim allicynie oraz związkom siarkowym. Demonstruje działanie przeciwgrzybicze, przeciwmiażdżycowe, przeciwzapalne, reguluje ciśnienie (poprzez stymulowanie produkcji tlenku azotu odpowiedzialnego za obniżanie ciśnienia) oraz poziom cukru we krwi, wykazuje także działanie przeciwnowotworowe. Związki aktywne występujące w czosnku hamują aktywność bakterii oraz wirusów, z czego wynika ich działanie przeciwbakteryjne oraz przeciwwirusowe.

 

-> czosnek jest idealny mięs, ryb, kasz, ryżu, sałatek. Dla uzyskania pozytywnego efektu należy zjeść 1 ząbek dziennie (najlepiej na surowo :)).

 

Kolejnym naturalnym środkiem w walce z przeziębieniem jest cebula. Należy do rodziny czosnkowatych, w medycynie ludowej znana już od setek lat. W cebuli znajdziemy wiele witamin (przede wszystkim wit.C ale także A, B1, B2, E, K, PP) oraz składników mineralnych (potasu, wapnia, fosforu, magnezu). Składnikiem aktywnym w cebuli jest flawonoid, kwercetyna, która zwiększa szczelność, elastyczność naczyń krwionośnych, zmniejsza ryzyko wystąpienia zawału a także jest silnym przeciwutleniaczem. Innymi składnikami występującymi w cebuli są olejki lotne, pektyny, saponiny. Duże dawki cebuli mogą redukować poziom cukru we krwi u osób cierpiących na cukrzycę. Związki, które występują w cebuli zwiększają diurezę (ilość wydalanego moczu), obniżają ciśnienie krwi, przyspieszają perystaltykę jelit. Mają silne działanie bakteriobójcze.

 

-> cebulę można dodawać podczas przygotowywania większości dań wytrawnych, lub spożywać na surowo, np. do sałatek, kanapek (na surowo zachowuje najwięcej składników odżywczych)

Cytryna natomiast  kojarzona jest przede wszystkim z witaminą C, jednak jej zawartość w cytrynie nie należy do najwyższych spośród wszystkich owoców (np. czarna porzeczka ok. 3 razy więcej tej witaminy). Mniejsza zawartość witaminy wcale nie umniejsza jej korzystnego wpływu na zdrowie. W cytrynie znajdziemy rutynę, która wspomaga przyswajanie wit. C (ważne w okresie przeziębień) oraz zwiększa elastyczność naczyń krwionośnych. Cytryna pobudza trawienie, dzięki występującym terpenom. Witaminami jakie znajdziemy w cytrynie są prowitamina A, wit. E oraz witaminy z grupy B.

 

-> cytrynę najlepiej spożywać w postaci soku dodanego do letniej wody lub herbaty (nie gorącej!)

 

Właściwości wspomagające odporność posiada również imbir. Tutaj głównymi składnikami aktywnymi są gingerole, które wykazują działanie przeciwzapalne, przeciwnowotworowe, przeciwwymiotne, zmniejszają zaparcia, nadciśnienie tętnicze. Zaobserwowane zostało działanie przeciwmigrenowe, które ma być związane z działaniem przeciwzapalnym. Kłącze imbiru wykazuje także pozytywne efekty w leczeniu bólu gardła oraz reumatoidalnego zapalenia stawów.

 

-> imbir pasuje zarówno do dań wytrawnych, jak i na słodko . Można go dodawać do kremów warzywnych, dań mięsnych, wody, herbaty. Najlepiej używać świeżego imbiru w korzeniu (dla uzyskania intesywniejszego aromatu i smaku można go zetrzeć na tarce, pokrojony w plastry daje słabszy smak i aromat).

 

W czasie jesieni czy  zimy bardziej jesteśmy narażeni na wychłodzenie naszego organizmu, dlatego warto zadbać o odpowiednie spożycie produktów naturalnie rozgrzewających. Zaliczamy do nich:

 

  • papryczkę chili
  • cynamon
  • kardamon
  • kurkuma
  • goździki

 

Naturalne wspomaganie odporności pomaga wzmocnić organizm w walce z przeziębieniami, a jeżeli już zachorujemy pomaga szybciej wrócić do zdrowia 🙂


Comments are closed.